Navigace

Výběr jazyka

  • Česky
  • English
  • Deutsch

Obsah

 


Slavnostní předání vysvědčení žákům 9. ročníku v obřadní síni OÚ Letiny, 27. 6. 2014

 

vysvědčenívysvědčení
 

 

 

 

 

 

 


 

Hodnocení šk. roku 2013/2014 - pochvaly žákům, vyhodnocení soutěží

Poslední zvonění 9. roč.

26. 6. 2014

 

hodnocení šk. rokuposlední zvonění

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Projekt Zdravé zuby (1. – 5. roč.) 25. 6. 14

 


Spaní ve škole, sportovní odpoledne s rodiči  (1. - 5. roč.)

23. 6. 14

 

fotbalohýnek

 

 

 

 

 

 

 


Školní turnaj ve fotbale (6. - 9. roč.) - 23. 6. 

 


Dětské dopravní hřiště Blovice (2. - 6. roč.) - 23. 6.
 


Štěstí přeje připraveným

Poslední úterý školního roku 2013/2014 jsme v naší základní škole věnovali tématu Ochrana člověka za mimořádných událostí. Po ranním cvičném poplachu, který vyhlásila paní ředitelka školním rozhlasem, jsme se společně vydali na parkoviště u fotbalového hřiště v Letinech. Už cestou přes louku jsme si všimli, že na parkovišti stojí sanitka a hasičská auta. Čekali na nás záchranáři ZZS PK z Výjezdové stanice Vlčice, hasiči z HZS – Požární stanice Přeštice, Požární stanice Nepomuk a členové SDH Letiny. Kdy se dětem a vlastně i nám dospělým povede, abychom si prohlédli a doslova prolezli vozáchranářizidla integrovaného záchranného systému? Všichni jsme toho náležitě využili – dětmi z MŠ a ZŠ počínaje a dospělými konče. V sanitě ZZS jsme okukovali rozvod kyslíku, lékový a resuscitační kufr, popáleninový balíček, dětský batoh, odsávací pumpu, lineární dávkovač léků, monitor, vakuovou matraci nebo schodolez. Na modelech sloužících k nácviku masáže srdce si každý mohl vyzkoušet, jak je masáž namáhavá. Záchranáři ochotně zodpovídali dotazy dětí týkající se např. četnosti výjezdů, spádové oblasti, nejčastějších poranění. Vybavení vozu ZZS je úžasné, ale myslím, že nikdo netouží po tom, aby si ho vyzkoušel ve skutečnosti. Pak jsme se přesunuli k hasičům. Dozvěděli jsme se o nejčastějších příčinách požárů, o hasicích látkách, ke slovu přišly i znalosti z fyziky a chemie. I zde se žáci ptali na to, co je nejvíce zajímalo – např. jak se likviduje únik nebezpečných látek, k čemu se vyjíždí nejčastěji, zda se výjezdy platí či jaký trest je za zneužití tísňového volání. Rovněž vybavení vozidla hasičů nás hasičizajímalo. Viděli jsme motorové pily na dřevo i železo, vysavače na hmyz, hydraulické kleště, sekery, hadice a řadu dalších věcí. Mnozí vylezli po žebříku na střechu cisterny a prohlédli si auto i z vrchu a zkontrolovali, zda je cisterna plná vody. Když řidiči spustili sirény, trošku jsme se lekli, ale tentokrát nebyl nikdo v ohrožení života ani nehořelo, jednalo se pouze o ukázku. Někteří si pochvalovali, jak je kabina vozu prostorná a sedadla pohodlná. Práce členů IZS je velmi zodpovědná, často namáhavá, ale velice záslužná. Nikdo z nás neví, kdy bude jejich pomoc potřebovat. Rádi bychom poděkovali všem - zdravotníkům i hasičům - za to, jak se našim žákům věnovali. Zvláštní poděkování patří členům SDH Letiny, kteří s námi spolupracovali i při dalších akcích - ukázka hasičské techniky pro žáky 1. stupně a děti MŠ na počátku dubna, příprava a doprovod na exkurzi do CLZS Plzeň - Líně.

Po příjemně stráveném dopoledni jsme se vrátili do školy. Odpoledne jsme zhlédli výuková videa ze stránek www.zachrannykruh.cz pro veřejnost a pro školy. Pak jsme pracovali na PC - vyplňovali jsme pracovní listy nebo dělali testy. Možná někoho napadne, že je to zbytečné, ale jak praví stará lidová moudrost: „Neštěstí nechodí po horách, ale po lidech.“ A proto pamatujme: „Štěstí přeje připraveným.“ A takovéto projekty k připravenosti určitě přispívají.

Mgr. M. Milotová


Projekt Moje zvířátko (1. - 5. roč.) - 20. 6. 

moje zvířátkomoje zvířátko

 

 

 

 

 

 


Sportovní den (1. - 5. roč.) - 19. 6.

sportovní densportovní den

 

 

 

 

 

 

 

 


Sportovní den – lehká atletika (6. - 9. roč.) - 12. 6.

 


Školní turnaj ve florbalu - 10. 6. 

 


Den Slabikáře

Jak ten čas letí! Rok uběhl jako voda a my v 1. třídě práfotově dočítáme Slabikář. A právě proto jsme uspořádali pro rodiče, babičky a dědečky malou oslavu, při které jsme předvedli, co jsme se za celý rok naučili.

Naši hosté zaplnili celou naši třídu vyzbrojeni fotoaparáty a my jsme měli tak trochu trému. Ale úplně zbytečně! Básničky vystřídaly písničky, taneček a s vlastnoručně vyrobenými maskami jsme zahráli několik pohádek, např. O veliké řepě, O červené slepičce, O koťátku, které zapomnělo mňoukat, Budka. Někteří z nás přečetli krátké úryvky ze Slabikáře nebo z přinesených knížek. Na závěr jsme zazpívali nfotoěkolik anglických písniček.

A pak přišlo překvapení! Od paní učitelky jsme dostali krásné knížky pro vzpomínku na dnešní den a na naše školní začátky.

Myslíme si, že se našim nejbližším program líbil, protože nás často odměnili potleskem.

Teď už se těšíme na prázdniny a vám všem, kteří právě čtete toto naše povídání, přejeme krásný letní čas.

Žáci 1. třídy ZŠ Letiny


Na školní výlet vlakem

5. června vyrazili žáci 2. stupně ZŠ Letiny na školní výlet. Už se stalo pomalu tradicí, že jezdíme vlakem. Letos byly naším cílem Plasy, městečko rozkládající se v údolí řeky Střely. Ačkoliv ráno nebylo počasí nic moc, běhfotoem dopoledne se vyčasilo a ukázalo se sluníčko. Jízdu vlakem si děti vždy užívají. Hlavním důvodem je určitě to, že nemusí sedět celou dobu na jednom místě, sedí po čtyřech (o legraci pak není nikdy nouze) a vlakem cestují velice málo. V Plasích jsme zamířili nejprve ke klášteru. Byl založen knížetem Vladislavem II. roku 1144 a patří k největším u nás. Prohlédli jsme si konvent, místnosti bývalého špitálu, dokonce i barokní toalety ústící přímo do řeky Střely. Kdo nevěřil, mohl se podívat otvorem v latríně a proudící vodu v řece spatřit na vlastní oči. Bývalý cisterciácký klášter byl postaven na 5 100 dubových pilotech, které jsou zapuštěné ve vodě. Klášter byl prohlášen v roce 1995 Vládou ČR Národní kulturní památkou. Po prohlídce okolí kláštera jsme společně zamířili na dětské hřiště s uměle vybudovanou vodní nádrží a písčitou pláží, abychom se posilnili svačinkou od maminek. Pak jsme se vydali na místní minigolfové hřiště. Tady jsme strávili dvě hodiny. Při odpalech míčků jsme prošli japonskou zahradou, na chvilku se stali kormidelníky pirátské lodfotoi, následovala návštěva egyptské pyramidy, indiánského tee - pee, sopky, africké chýše a dalších zajímavých míst. Obdivovali jsme i zvířata rozmístěná v klecích po areálu hřiště. Nejvíc se nám líbil párek tygrů, zvlášť „paní tygrová“ nás okouzlila svou bílou barvou. Po hře jsme chvilku odpočívali a porovnávali naše herní výsledky. Cestou na nádraží jsme se ještě zastavili na zmrzlině. V Blovicích jsme se před pátou hodinou odpoledne rozešli. Myslím si, že se výlet dětem líbil. Příští rok určitě vyrazíme opět vlakem, abychom poznali další zajímavé místo naší krásné země.

Mgr. M. Milotová


Školní výlet 1. stupně - Koněpruské jeskyně, Farma Moulisových Milínov - 5. 6.

výletvýlet

 

 

 

 

 

 


Prezentace zajímavých pokusů - F, Ch  (MŠ, 1. - 5. roč.)    Mgr. Marek Česal - 3. 6.

pokusypokusy

 

 

 

 

 

 


Exkurze - CLZS Plzeň - Líně (1.st.) - 29. 5.

 


Návštěva CLZS Plzeň Líně (2. st.)

V rámci programu Chování člověka za mimořádných situací navštívili žáci 1. a 2. stupně ZŠ Letiny v úterý 27. 5. a ve čtvrtek 2014 Centrum letecké záchranné služby v Líních u Plzně. Hned u autobusu se nás ujal bývalý pilot vrtulníku pan Lukeš, který nám práci na CLZS v Líních přiblížil. Letka na letišti Plzeň Líně zabezpečuje leteckou záchrannou službu ve dne i v noci pro Plzeňský a Karlovarský kraj. Nepřetržitou službu zajišťuje vrtulníkem W 3-A Sokol. Posádku tvoří kapitán vrtulníku, druhý pilot, palubní technik, lékař a zdravotní sestra. Posádka startuje do 3 minut ve dne a do 10 minut v noci. Lety se rozlišují na lety HEMS (neodkladné a neplánované), sanitní lety (plánované), lety v rámci transplantačního programu a pátrání po osobách v ohrožení života. Děti se dozvěděly i některé technické údaje, např.max. letovou výšku - 4 km, max. rychlost letu 260 km/hod., dolet vrtulníku atd. Pan Lukeš vysvětlil, jak vypadá a z čeho se skládá výcvik pilotů. Na videu jsme měli možnost sledovat ukázky záchranných akcí na hladině přehrady Hracholusky, v obytné zóně či na Špičáku na Šumavě. Pak si mohli všichni zájemci prohlédnout záložní vrtulník připravený ke vzletu - pouze zvenku, ale do dalšího si mohli sednout, nasadit si helmu, prohlédnout si prostor, kde se přepravuje pacient a pracuje lékař se sestrou. Žáci 1. stupně dokonce viděli vrtulník přistávat! Na závěr došlo i na dotazy žáků. Návštěva CLZS Líně se dětem líbila. Práce leteckých záchranářů je náročná, jejich včasný přílet a transport těžce zraněných do nemocnice zachraňuje lidské životy. Až zase někdy spatříme nad hlavou záchranářský vrtulník, určitě si na naši návštěvu v Líních všichni vzpomeneme.

Mgr. M. Milotová


Schůzka s rodiči 1. ročníku - 26. 5.      

 


Školní turnaj v přehazované (6. - 9. ročník) - 22. 5.

 


Fotografování - 19. 5.

 


Divadélko pro školy opět v ZŠ Letiny

V pondělí 11. května navštívilo naši školu po dvou letech opět Divadélko pro školy z Hradce Králové. Jeho protagonisté preferují zábavnou formu a kladou důraz na bezprostřední kontakt s dětmi. V atmosféře třídy, která se na hodinu změnila na improvizované divadlo, přiblížili dětem úryvky ze slavných her, nenásilnou formou je provedli po českých divadelních scénách 20. století a umožnili jim poznat sílu divadla. Představení nazvdivadloané „Divadelní učebnice“ bylo prostě skvělé. První zastávka patřila Osvobozenému divadlu Voskovce a Wericha. Ukázka ze hry Don Juan & comp. založená na slovním humoru (např. kulihlavá patrona) vyvolávala v dětech salvy smíchu, zvlášť když herci kontaktovali  publikum. Žáci znají ukázky z některých her a písně OD z čítanky, ale teď to bylo něco naprosto jiného. Druhá zastávka patřila K. Čapkovi a jeho Válce s mloky. Mluvící mlok, byl prostě nepřekonatelný.  Žáci se dověděli, že doba druhé světové války divadlu moc nepřála. Rovněž po roce 1948 se hrály hry zaměřené především budovatelsky. Pak přišlo na řadu divadldivadloo Semafor a tvorba J. Suchého a J. Šlitra. Ve své době to byla kolébka české populární hudby. Začínal zde např. K. Gott a W. Matuška. Při písni Tereza už některým tekly slzy od smíchu. 60. léta znamenala zlatou éru českého filmu. V této souvislosti zaznělo třeba jméno Jiřího Menzela. 70. léta díky těžké době, ostré cenzuře (M. Kundera, V. Havel,..) znamenala návrat k poezii.  Další divadelní scéna, která se zapsala do kulturních dějin, je brněnské divadlo Husa na provázku. divadloTehdejší studenti JAMU (Donutil, Bittová, Bartoška a jiní) nastudovali muzikál Balada pro banditu (podle knihy I. Olbrachta – Nikola Šuhaj loupežník napsal scénář M. Uhde). Jedná se o příběh z Podkarpatské Rusi. Do scény, v níž se Nikola setkává po útěku z vojny se svojí milou Eržikou, přizvali žákyni 9. ročníku Pavlu. Role se zhostila velmi dobře. Poslední divadelní zastávka patřila Divadlu Járy Cimrmana. Divadlo existuje už 45 let, je založené na inteligentním humoru, hrají v něm pouze muži a herci se snaží hrát velmi naivně. Všechny hry mají dvě části – seminář a vlastní hru (vychází z trapných situací a z nich pak se vytváří ta pravá atmosféra). Ukázdivadloka ze hry „Vyšetřování ztráty třídní knihy“ se stala skutečnou pomyslnou třešinkou na dortu. Smíchy slzící žáci i pedagogové byli jasným důkazem, že Divadelní učebnice se povedla. Děti jsou náročné publikum, a když se jim něco líbí, dají to najevo. I herci si pochvalovali, že se jim u nás velmi líbilo a žáci skvěle spolupracovali. Pokud nám v budoucnu nabídnou nějaké další představení, určitě je opět rádi přivítáme. 

                                                                                                 Mgr. Marie Milotová


Projekt Evropa

9. květen 2014 jsme se letos opět věnovali Projektu Evropa. Tentokrát jsme se zaměřili na státy Kypr, Malta, Maďarsko, Bulharsko, Estonsko, Lotyšsko, Litva, Dánsko, Chorvatsko a Slovinsko. Dokončili jsme tak 2evropa7 členských států EU. Zbývá už nám jen Česká republika a tu si necháváme na příští rok.

Stejně jako v předchozích ročnících i dnes žáci plnili úkoly a zpracovávali informace o jednotlivých státech, z kterých potom tvořili plakáty. Tentokrát pracovali ve dvoučlenných týmech a každý tým se podílel na všech zemích.

Ve druhé polovině dne týmy soutěžily ve vědomostních soutěžích. Žáci si tak evropamohli ověřit své vědomosti o evropských zemích ve hře A-Z kvíz nebo Riskuj, při luštění křížovek a poznávání významných osobností, zahráli si pexeso, vyzkoušeli si nakreslit známé kulturní památky apod. Hravá forma a různorodost aktivit žáky velmi bavily, což bylo vidět i na jejich výsledcích.

Za splněné úkoly a za výhry v soutěžích týmy získávaly body, podle kterých jsme v závěru dne provedli zhodnocení. Každý si odnesl malou dobrotu a ti nejúspěšnější sklidili i zasloužený potlesk.

Projekt se vydařil podle plánů a už teď se těšíme na příští ročník.

Mgr. Petra Berková


Den otevřených dveří, Konzultační odpoledne - 24. 4.

 


Den Země

Letošní projekt ke Dni Země byl zaměřen na životadárnou tekutinu - vodu. Konal se 14. dubna 2014, ale vztahoval se nejen k 22. dubnu, ale i k 22. březnu, který byl určen jako Světový den vody.

Projekt byl zahájen dramatizací šestého ročníku Koloběh vody, kdy se všech sedm žáků a žákyň 6. ročníku převléklo za molekuly vody a přeDen Zemědstavovalo svůj příběh na Zemi. Kromě nastudování dramatické hry děti také vyrobily masky a kulisy, k tomu využily hodiny předmětů člověk a svět práce a tvarná výchova. Zapojily se i žákyně 9. ročníku při tvorbě plakátu koloběhu vody. Na uvedení hry zazněla i hudba - Modlitba za vodu od Hradišťanu a Vltava od Bedřicha Smetany.

 Každý z žáků sedDen Zeměmé třídy si po skončení dramatizace vybral svoji skupinu z žáků 2. stupně a mohlo se začít soutěžit, tak jako se soutěží s různými obměnami každý rok.

Tentokrát bylo v areálu školy sedm stanovišť, kde byly připraveny úkoly různé náročnosti pro 1. i 2. stupeň. Aby to skupiny dětí z 2. stupně neměly tak jednoduché, musely během dopoledne zvládnout i vycházku k Letinskému rybníku, kde měly za úkol pozorovat ekosystém rybníka a zaznamenat pozorované rostliny a živočichy do mapky.

 

Nyní k jednotlivým stanovištím:

  1. Ledovce - zmrzlá voda - luštění tajenky, měření teploty vody s ledem, hledání fyzikálních veličin v tabulkách, hledání zajímavostí o ledovcích a ledovcových jezerech, zakreslování do slepé mapky světa, poznávání živočichů v polárních oblastech, puzzle.
  2. Skupenství vody - tajenka, pojmy pro různé podoby vody a jejich přeměny, vytvoření  vlastního příběhu molekuly vody při změnách skupenství.
  3. Pouště - život bez vody - tajenka, poznávačka živočichů v poušti, zakreslování pouští do slepé mapky světa, zamyšlení nad problémem lidí, kteří nemají přístup k dostatku čisté vody - můj den s deseti litry vody, jak si poradím, když budu mít k dispozici jen znečištěnou vodu.
  4. Vodní ekosystémy - sladká voda - sestavení ekosystému rybníka ze skládačky a  určení organismů, poznávačka rostlin u našich vod a živočichů v našich vodách, mikroskopování vody z rybníka, vyhodnocení vycházky k rybníku.
  5. Čistota vody - samočistící schopnost vody, plankton, efektní pokus s olejem, barvivem sodou a octem - proč olej plave (analogicky plavou i ropné produkty a dusí plankton), pokus zjišťování kyselosti a zásaditosti různých látek od celaskonu přes kyselinu citrónovou až po mýdlo a jedlou sodu pomocí různých indikátorů (lakmus, výluh z červeného zelí - antokyany), vybarvení tabulky, vybarvení obrázku znázorňujícího model molekuly vody.
  6. Slaná voda - porovnání hustoty slané a sladké vody (výpočet množství soli a příprava slaného roztoku, měření hustoměrem), poznávačka mořských ryb, problematika udržitelného rybolovu, přelovení a kriticky ohrožené druhy, křížovka podle určení přírodnin.
  7. Spotřeba vody - problematika plýtvání, rozdíl mezi pitnou a balenou vodou, spotřeba PET lahví - různé výpočty


Plakát Den ZeměPo vyřešení všech úkolů si děti proměnily body za obrázky, které potom lepily na předem připravený plakát v hale školy. A kdo vyhrál? Každý, kdo si uvědomil, jak moc je voda pro lidi důležitá. Bez vody není život, a proto musíme zdroje čisté vody chránit pro budoucnost!

Přesto došlo i na čokoládu pro nejlepší tři družstva na 2. stupni a sladkou odměnu pro děti 1. stupně.

Ing. Zuzana Mojrová


Biologická olympiáda - okr. kolo - 9. 4.

 


Ukázka hasičské techniky (1. - 5. roč., MŠ), SDH Letiny,  HZS PK - stanice Nepomuk - 2. 4. 

 


Projekt Jaro (1. - 5. roč.) - 20. 3. 

projekt jaroprojekt jaro

 

 

 

 

 

 

 

 


Jak ševci zvedli vojnu pro červenou sukni                      Divadlo Alfa Plzeň (1. - 5. roč.) - 10. 3. 

 


Maškarní rej (1. - 5. roč.) - 28. 2. 

 


Biologická olympiáda -  školní kolo - 26. 2. 

 


Není drak jako drak (1. st. + MŠ) - Divadýlko Kuba - 24. 2. 

 


Pythágoriáda - 20. 2.

 


Hudební program  - Milan Benedikt Karpíšek - 18. 2. 
IF YOU ARE HAPPY…. (MŠ, 1. - 2. roč.)                       
ONE, TWO, THREE – SING WITH ME !!! (3. - 5. roč.)  

BRNKÁNÍ VŠECHNY SMUTKY ZAHÁNÍ (6. - 9. roč.)    

 


Brnkání všechny smutky zahání

Bez hudby si určitě nikdo z nás nedovede svůj život představit. Provází nás od narození až do smrti. Je úplně jedno, jaký styl kdo upřednostňuje. Hudba náš život obohacuje a pomáhá utvářet i náš vkus. Ve čtvrtek 20. února jsme se vydali spolu s panem Karpíškem na hudební výlet do světa nástrojů. Pojem hudba vznikl už v pravěku. Nejstarší hudební nástroje jsou staré 43 000 let – flétny vyrobené z kosti ptáka a z mamutího klu objevili paleontologové v jedné jeskyni na jihu Německa. Náš výlet se zaměřil na strunné nástroje. Při vstupu do školní družiny nás upoutalo množství strunných nástrojů, které byly rozložené na stolcích. Jen málokterý z nich jsme dokázali pojmenovat. Pan Karpíšek nám je postupně představoval. Základ všem strunným nástrojům dal japonský šamisen (vznikl před 5 000 lety a má 3 struny).  V Asii ho dodnes používají pouliční muzikanti. Ve středověku se hodně používal nástroj, který se jmenuje psaltérium. Na obrazech ho mívají v rukou andělé. Hraje se na něj drnkáním nebo smyčcem ve tvaru luku. Každá struna představuje jeden tón. V Rakousku a Bavorsku se hodně hrálo na šajtholt – hmatníkovou citeru. V Apalačských horách se zrodil nástroj – apalačský dulcimer. Lze na něj hrát i duchovní písně. S oblibou ho využívá americká lidová hudba.  Z oblasti Mezopotámie pochází loutna. Oblíbili si ji především potulní hudebníci. Měla hedvábné struny a jemný zvuk. Její konec nadešel v 16. století, neboť ji začala vytlačovat kytara, pocházející ze Španělska. S italskou Neapolí, Benátkami i dalšími městy je spojena mandolína, která byla velmi křehká a měla něžný zvuk. Houslím je podobná violína, ale nemá klenutou spodní desku. Na Balkáně získaly oblibu tamburašské nástroje. Tamní kapely je používají dodnes. Z Ruska pochází ruská domra (kratší dolní okraj než balalajka a jen 2 kovové v kvintě laděné struny). Je to předchůdkyně ruské balalajky. Za doprovodu balalajky jsme si společně zazpívali. Zajímavá byla i autoharfa = akordová citera. V 60. létech 20. století získalo oblibu na Divokém západě mandolínové banjo. Seznámili jsme se i s ukulele – havajským nástrojem. Předposlední nástroj – malá kytarka se 4 strunami po dvou – se jmenoval čarango. Vyrábí se z jednoho kusu dřeva a pochází z Peru. Poslední strunný nástroj jsme poznali všichni. Jednalo se o elektrickou kytaru. Hudební výlet obohacený hudební produkcí pana Karpíška utekl jako voda. Všichni jsme pozorně poslouchali. Někteří z nás už možná nikdy tolik starých strunných nástrojů pohromadě neuvidí.

                                                                           Mgr. Marie Milotová


Zápis do 1. ročníku - 6. 2. 

 


Beseda - Josef Lada (1. - 6. roč.)                                       Obecní knihovna Letiny - 6. 2.     

 


Miniprojekt Josef Lada – malíř a spisovatel

Osobnost malíře a spisovatele Josefa Lady znají snad všechny generace. Jeho půvabné obrázky a knížky pro děti nás provázejí už od nejútlejšího věku. Přibližoval nám v nich svoji rodnou vesničku Hrusice, dobrodružství, která zažíval se svými vrstevníky. Asi nikoho dnes ani nenapadne, že byl od malička na jedno oko slepý. Skoro každý obrázek oživil typickými postavičkami dětí. Protože při hodinách literatury a dramatické výchovy se zaprojektbýváme nejen textem, ale i ilustracemi dětských knih, rozhodla jsem se, že společně s paní knihovnicí Hopovou připravím pro děti malý projekt věnovaný životu a dílu J. Lady. Pro děti jsme připravily jednak pracovní listy, jednak dramatizaci ukázky z knihy Mikeš. Nejprve se žáci rozdělili do tří skupin a vyplňovali úkoly na pracovních listech. Mohli využít své vlastní poznatky, ale k dispozici měli i knihy a internet. Procvičili i logiku. Netušili, ze začátku, o kom bude řeč. Až když vyluštili rébus, objevilo se jméno Josef Lada. Procvičili si i znalosti z matematiky, jelikož životopisná data byla napsána římskými číslicemi. Pak už následovalo plnění jednotlivých úkolů – např. co Ladu nejvíce bavilo ve škole, čím se vyučil, jaký měl vztah k Národnímu divadlu, čím si v dětství přivodil zranění (to skrývala tajenka literární křížovky),…. Pak si paní knihovnice připravila dramatizaci ukázky z Mikeše, do kprojektteré se zapojili i žáci. Spolu s pašíkem, kozlem a Mikešem jsme se dostali do školy a sledovali příhody kocourka ve třídě. Jelikož v knihovně je několik Ladových knih, měly děti za úkol najít je v knižním fondu a zaznamenat do listů. Na závěr jsme si vyzkoušeli vymalovat pár obrázků a doplnit text k malované frazeologii. Vůbec nevadilo, že jsme se netrefili. Naše nápady byly někdy originálu na hony vzdálené, ale zase jsme se dobře pobavili. Úplně na závěr jsme se společně s knihami Josefa Lady vyfotografovali. Doba určená k poznávání osobnosti J. Lady utekla jako voda. Doufám, že i moji žáci, až se v budoucnu stanou rodiči, otevřou Ladovy knihy říkadel, pohádek a příběhů, aby s nimi seznámili své potomky. Josef Lada rozdával svým uměním radost i poučení, hlavně však lásku k české krajině, k českému člověku, k jeho práci, zábavě a tradicím.

Mgr. M. Milotová


Exkurze  - FCT Letiny (8. - 9. roč.) - 28. 2. 

 


Vánoční program

17. prosince proběhl ve škole tradiční vánoční program. Žáci 6. ročníku zahráli pohádku O perníkové chaloupce a poté následovalo hudební vystoupení dětí z prvního i druhého stupně. Nechyběl ani vánoční jarmárek a občerstvení.

pohádkabesídka

 

 

 

 

 

 


Vánoční program - vystoupení žáků v SZC Letiny

Letos opět žáci zavítali do místních lázní a předvánoční čas tak všem zúčastněným zpříjemnili vánočním programem - pásmem básní a písní a hrou na hudební nástroje.

besídkabesídka

 

 

 

 

 

 


Adventní vystoupení žáků u vánočního stromu - 14. 12.

 


Mikulášká besídka ČSŽ - pomoc při organizaci - 8. 12.

 


Mikulášská nadílka, Čertí škola

5. prosince žáci 9. ročníku připravili mikulášskou besídku pro své spolužáky.

mikuláš

 


Expedice středověk

V pátek 29. listopadu navštívil naši školu pan Libor Marek, aby dětem přiblížil hrady, které se nachází v blízkém či vzdálenějším okolí Letin. Historickou procházku jsme začali na vodním hradě Švihov. Je to objekt, který navštívili snad všichni naši žáci. Známe ho i z natáčení jedné z nejúspěšnějších českých pohádek Tři oříšky pro Popelku. Měli jsme možnost porovnat fotografie z míst natáčení s dnešní podobou. Děti nejprve odpovídaly na otázky z fhradilmu (např. kdo hrál Popelku, jméno koně, na němž Popelka jezdila,….) a pak následovalo srovnání. Druhým hradem na naší cestě minulostí byl Roupov (zde s natáčely některé scény z pohádky Princezna ze mlejna). Tento hrad nebyl nikdy dobyt ani vypálen, ale jelikož roku 1817 vyhořelo nedaleké městečko Merklín, dal tehdejší majitel svolení, aby se stavba rozebrala na materiál k obnově města. V současné době je část objektu v soukromém vlastnictví. Zajímavostí je i to, že náhrobek jednoho z majitelů - hradu Hynka z Roupova se dnes nachází v Týnském chrámu v Praze. Na modelu hradu ukázal dětem, kde se nacházela černá kuchyně, bateriová věž či břit (chránil hrad před dělovými koulemi). Směrem na Plzeň se nachází zřícenina hradu Vlčtejn. Zde pobýval v roce 1611 Kryštof Harant z Polžic a Bezdružic – jeden z 27 českých pánů popravených na Staroměstském náměstí roku 1621. Pokud se vydáme z Letin směrem na Přeštice, v lese nedaleko Radkovic se skrývají rozvaliny hradu Skála. Ten býval kdysi dvojhradem (horní a dolní hrad). Byl založen ve 13. století a měřil na délku 120 metrů. Našel se zde gotický klíč, který je dnes uložen v plzeňském muzeu. Dům historie v Přešticích vlastní listinu Klíč k hradní bráně (význam je zahalen tajemstvím, ale použité výrazy ukazují na dobu vlády Rudolfa II.). Předposlední hrad, který jsme poznali, byl Potštejn u Žinkov. Ten vlastnili páni z Litic a Potštejna. Do dnešních dní zbylo z hradu jen velmi málo – hluboké příkopy a valy. Poslední na naší historické cestě byl hrad Přimda. Je od nás nejdále, nachází se u Tachova. Dnes jsou to pouze rozvaliny, ale my si mohli udělat obrázek, jak hrad vypadal podle modelu. Zajímavostí je, že Přimdu hlídali pávi, kteří svým křikem upozornili majitele, že v objektu je někdo cizí. V závěru si všichni mohli prohlédnout několik historických mincí – pražský groš Václava II., floren Jana Lucemburského, dukát Karla IV., malý groš a tolar Rudolfa II. Úplný závěr patřil hrdelnímu právu. A věřte, že středověk byl, co se týká trestů, velice tvrdý a nekompromisní. Pan Marek vyprávěl velice zajímavě a určitě obohatil vědomosti dětí z hodin vlastivědy a dějepisu.

Mgr. Marie Milotová


Vzdělávací centrum Černošín  (1. - 5. roč.) - 27. 11. 

 


Beseda o Arktidě - Greenpeace (6. - 9. roč.) - 26. 11.

 


Adventní  tvořivá dílna pro rodiče a děti - 25. 11.

 


Třídní schůzky - 21. 11.

 


Divadelní představení Jak se vám líbí - DJKT Plzeň             (5. - 9. roč.) - 20. 11. 

 


Lampiónový průvod a pohádková stezka

Na čtvrtek 14. listopadu připravila naše škola pro děti z Letin a okolních obcí již tradiční lampiónový průvod. V 17 hodin se všichni zájemci sešli na horní zastávce ČSAD, rozsvítili lampióny a vyrazili na procházku setmělou vesnicí. Pak jejich kroky zamířily k budově základní školy. Tady na děti čekalo pohádkové bludiště. Školní chodby osvětlené pouze hořícími svíčkami působily nezvykle a tajemně.Pohádkové postavy To ještě děti netušily, že kromě pohádkových úkolů na ně čekají čertíci, bludička, vodník, Pat a Mat, Křemílek a Vochomůrka, Krakonoš s Trautenberkem, čarodějnice, princezna, kouzelník a šašek. Největší respekt si získali pochopitelně čertíci. Na jednotlivých stanovištích, kterým vládly postavy z pohádek, si mohli všichni (děti i dospělí) zasoutěžit – např. ulovit rybku, hodit na cíl, hádat písničky z pohádek, poznávat houby či skládat obrázky a kostky. Úplně na konci obdrželi od šaška diplom a od čarodějnic sladkou odměnu.  Mezi tím už na dvorku vesele plápolal ohýnek, na kterém jsme opekli buřtíky. Ten, komu byla zima, se zase mohl zahřát teplým čajem nebo kávou. Čtvrteční podvečer se nám všem moc líbil a určitě nikdo nelitoval, že si udělal čas a přišel mezi nás. Své dojmy si děti nadšeně sdělovaly ještě v pátek dopoledne.                  

                                                                         Mgr. M. Milotová, Mgr. P. Berková


Lvíček

lvíček

Ve středu 13. 11. 2013 jsme jeli do Lvíčka. Lvíček je zábavný park v Plzni. Je to tam bezva. Ve Lvíčku je plno různých atrakcí. Například propadávací síť, koblihy, skluzavka, tobogán, prolézačky a nejvíc mě bavil hrad. Všichni jsme si to náramně užili.  

                                                         žáci 1. stupně


Konečně začal foukat vítr …..

pouštění drakůVe čtvrtek 7. 11. 2013 konečně začal foukat vítr a proto jsme šli se školou pouštět draky. Všichni měli krásně barevného draka, tak, jak se k podzimu hodí. Foukal hodně silný vítr, ale nám to nevadilo, spíše jsme byli rádi. Jinak by nám draci nelétali. Do školy se nám ani vracet nechtělo, nejraději bychom tam zůstali do oběda. A všem se to moooc líbilo.

žáci 1. stupně


Vycházka se školkouna vycházce

V rámci spolupráce s MŠ si žáci 1. ročníku vyšli 4. listopadu na vycházku společně s dětmi z mateřské školy.

 

 

 


Halloweenská škola  (1. - 5. roč.) - 1. 11.

HalloweenHalloween

 

 

 

 

 

 


Výuka jinak – Poznáváme Prahu

O tom, že vyučování nemusí probíhat jen ve školních lavicích, se žáci 2. stupně přesvědčili v úterý 22. října. Ráno jsme se společně vydali do Prahy, abychom se prošli místy, kudy kdysi chodili slavné osobnosti našich národních dějin. Už cesta mezinárodním rychlíkem byla pro některé nezapomenutelným zážitkem. Na Hlavním nádraží v Praze na nás čekala paní průvodkyně. Společně jsme došli na Václavské náměstí k soše svatého Václava, abychom si poslechli něco o historii této části Prahy. Pak jsme se metrem přepravili na stanici PrahaHradčanská a odtud zamířili do areálu Pražského hradu. Cestou jsme minuli Míčovnu, Letohrádek královny Anny a přes Jelení příkop vstoupili na hradní nádvoří. Někteří se stihli i vyfotit s příslušníky hradní stráže. Po krátkém odpočinku následovala prohlídka Svatovítské katedrály spojená s velmi zajímavým a podrobným výkladem. Navštívili jsme i Vladislavský sál – v současné době slouží jako místo, kde skládá slib prezident a u příležitosti 28. října uděluje státní vyznamenání. Zde jsme si také prohlédli repliky korunovačních klenotů. Pak jsme zamířili do Zlaté uličky. Malinkaté domky a ještě menší místnosti, upravené jako by je před chvílí opustila např. švadlena, kartářka či kořenářka, nás skutečně okouzlily. Kolem Daliborky jsme přešli do zahrad, ale ještě před tím jsme stihli střídání hradní stráže. Po občerstvení v zahradách jsme sešli Nerudovou ulicí na Malostranské náměstí a dále na Karlův most. Cestou jsme si prohlíželi sochy, které tento most zdobí. Kolem Klementina jsme došli na Staroměstské náměstí se známým orlojem mistra Hanuše. Úplně poslední zastavení patřilo místu popravy 27 českých pánů. Odtud jsme plni dojmů a zážitků (někteří značně unavení) spěchali na vlak, abychom se včas dostali domů. Návštěva Prahy se nám velice líbila. Měli jsme skvělou průvodkyni a navíc štěstí na nádherné počasí, které teplotou okolo 20°C připomínalo spíš pozdní léto než podzim. Následující den jsme si samozřejmě o výletu i povídali a my kantorky byly příjemně překvapené z toho, co všechno si děti zapamatovaly.

                                                                                           Mgr. M. Milotová


Bramborování

Dne 18. 10. 2013 probíhal ve škole projektový den – Bramborování. Na tomto projektu se podílel celý první stupeň. Děti z prvního a druhého ročníku vyráběly bramborystrašidla a tiskátka z brambor. Děti z třetí, čtvrté a páté třídy připravovaly pokrmy z brambor, např. bramboráky, koláčky, bramborové lupínky a brambory na pánvi. Také jsme si povídali o historii brambor, co se z brambor vyrábí a která jídla vaříme z brambor doma. Tento den se nám všem moc líbil a moc nám chutnalo, co jsme uvařili.

žáci 1. stupně


Návštěva ÚP Plzeň (9. roč.)            

Návštěva Muzea  G. Pattona (9. roč.) - 8. 10.   

 


Setkání s důchodci - program žáků - 5. 10.     

 


Beseda o jihovýchodní Asii  - ZOO Plzeň (6. - 9. roč.) - 4. 10. 

 


Návštěva knihovny

Týden od 30. září do 6. října byl Týdnem knihoven v Česku. Podle průzkumu máme v naší republice nejhustější síť veřejných knihoven v rámci EU. Na naší škole rovněž věnujeme čtenářské gramotnosti a výchově čtenáře velkou pozornost. Zážitek, který čtenáři poskytne dobře napsaná kniha, nemůže nahradit sebelepší filmové dílo. Po předchozí domluvě s vedoucí Městské knihovny Blovice jsme s žáky 6. a 7. ročníku 3. října tuto knihovnu navštívili. Dětem jsou určitě nejbližší pohádky, pověsti a báje, a proto jsme naši besedu zaměřili právě na tyto tři základní útvary ústní lidové slovesnosti. S dětmi si povídaly paní knihovnice Petráňová a Milotová. Seznámily je s knižním fondem, řazením knih, uspořádáním knížek v knihovně (barevné značení na hřbetu knih) a pak už se hovor stočil na pohádky, pověsti a báje. Děti toho hodně věděly, ale všechny pozorně naslouchaly a zapojovaly se do besedy. Ve skupinách si zasoutěžily: nejprve hledaly názvy pohádek, ve kterých se objevovaly věci, které byly připravené na stolku (např. hrnek, jablko, meč,…), pak odpovídaly na otázky týkající se českých pověstí (vybíraly odpověď ze tří možností) a nakonec musely pozorně poslouchat, protože poslední úkol (namalovat erb) vycházel z poslechu ukázky. Hodina a půl utekla jako voda. Nezbylo, než se rozloučit a vrátit se zpět do školy. K návštěvě knihovny jsme se vrátili ještě při hodině literatury. Dětem se v knihovně líbilo, a jestli se alespoň pár z nich stane v budoucnu pravidelným návštěvníkem jakékoli knihovny, pak to určitě nebyl zbytečně promarněný čas.

                                                                                                     Mgr. M. Milotová


Dětské dopravní hřiště Blovice (2. - 6. roč.) - 27. 9.

 


Černošín - exkurze II. stupně - 5. 9.

Výukové a školící centrum ekologické výchovy je provozováno pod záštitou firmy EKOPENDON v Černošíně. Jedná se o obrovskou skládku s třídírnou a lisovnou plastů, provoz je vybaven různou obsluhovací i mobilní technikou, zaměstnává desítky pracovníků. Celý provoz, ač zabývající se odpadem, budí dojem velkého pořádku a výtečné organizace.

Cílem exkurze bylo seznámit žáky nejen s nutností třídit odpad, ale také jim ukázat, co se s vytříděným odpadem děje. Školitel navazoval na znalosti žáků o třídění odpadu, o nutnosti chránit přírodní bohatství, o někskládkaterých přírodních zákonitostech. Vysvětlil s pomocí obrazových pomůcek a videoprojekce provozu, jak funguje celý provoz.

Děti byly odměněny oplatkou a měly za úkol správně umístit obal od oplatky, což bylo velmi motivující. Následovala ukázka provozu s výkladem.

Cíl exkurze, který spočíval v motivaci dětí k zájmu o danou problematiku, byl určitě splněn. Jen je nutné poznatky, které děti získaly, dotáhnout do zdárného konce. Proto chceme letos zavést třídění alespoň plastů a papíru přímo ve třídách pomocí barevných košů. V hale školy budou přidány některé nádoby. Zatím tam máme umístěnu červenou popelnici na elektroodpad, zelenou krabici na baterie, velkou krabici na PET-lahve. Chceme pod schody přidat ještě krabici na nápojové kartony, víčka od PET-lahví a hliník.

Ing. Zuzana Mojrová